Szukaj na tym blogu

wtorek, 2 stycznia 2018

ROK Z KSIĄŻKĄ

Dziś znów podsumowania. Tym razem napiszę słów kilka o tym, co udało mi się w ciągu roku "pochłonąć". Z moim wynikiem w postaci kilkunastu przeczytanych książek efekt nie jest raczej spektakularny a tym samym post nie będzie zbyt długi. 
Wierząc badaniom Biblioteki Narodowej należę do grona 10% Polaków, którzy w przeprowadzonym badaniu zadeklarowali, że przeczytali 7 lub więcej książek. Te same badania pokazują, że w 2016 roku jakąkolwiek książkę przeczytało 37% Polaków. 16% pytanych nie przypomina sobie, żeby czytało jakikolwiek tekst o objętości przynajmniej trzech stron. 
Wyniki przeprowadzonych badań nie napawają optymizmem zwłaszcza gdy zestawimy je z wynikami raportu "Kondycja Polskiej Branży Gier'17" z którego wynika, że spośród internautów w wieku od 15 do 55 lat aż 68% gra w jakąkolwiek grę komputerową.
Ja pominę kwestię gier i skupię się na tym co w minionym roku przeczytałam. 
Przeczytane książki przedstawię w postaci rankingu.  
Miejsce 9 - "W imię dziecka" Ian McEwan
Niestety dla mnie ta powieść jest stereotypowa, banalna i przewidywalna. Stąd też przypadło dla niej ostatnie miejsce w moim rankingu. 
Miejsce 8 - "Dzieci północy" Salman Rushdie
Pomimo wielu wyróżnień i nagród, które ta powieść zdobyła, mojego serca nie skradła. Nuda, nuda i jeszcze raz nuda. Strasznie mnie jednak kusi nowa powieść Rushdie "Złoty dom Goldenów". Może dam mu w tym roku jeszcze jedną szansę?
Miejsce 7 - "Akta Odessy" Frederick Forsyth
Książka nie jest zła a moja stosunkowa niska ocena wynika z tego, że motyw powieści jest taki sam jak w "Afgańczyku" tego samego autora. Aż boję się sięgnąć po kolejne Jego powieści. 
Miejsce 6 - "Strażnik sadu" Cormac McCarthy
Bardzo dobra książka. Jedyne co można jej zarzucić to brak zwartej fabuły. Poza tym jest w niej wszystko to co w powieściach McCarthy - mroczna sceneria, surowy klimat i pierwotny pęd ku przetrwaniu. 
Miejsce 5 - "Dziewczyna z pociągu" Paula Hawkins
Książka trzyma w napięciu, szybko się czyta, jest zaskakująca i nieprzewidywalna. Posiada więc wszystkie cech dobrego kryminału. Świetny debiut literacki. Polecam szczególnie tym, dla których książka to rozrywka i relaks. 
Miejsce 4 - "Myszy i ludzie" John Steinbeck 
Wspaniała powieść o przyjaźni i zaprzepaszczonych marzeniach osnuta w amerykańskich realiach czasu wielkiego kryzysu. Bardzo refleksyjna i poruszająca. 
Miejsce 3 - "Lot nad kukułczym gniazdem" Ken Kesey
Powieść należąca do kanonów światowej literatury. Opowieść o walce jednostki z systemem w obronie własnych wyborów, przekonań i godności. Kawał dobrej literatury! 
Miejsce 2 - "Z zimną krwią" Truman Capote
Moja recenzja tej książki pojawi się na blogu niebawem. Jej wysokie miejsce w rankingu zdradza jednak że to powieść wysokiej klasy. Przedstawiona historia porusza odwiecznie znany motyw zbrodni i kary. Zdecydowanie godna polecenia!  
Miejsce 1 - "To nie jest kraj dla starych ludzi" Cormac McCarthy
Powieść zaskakująca, niebanalna, będąca swoistą konfrontacją starego świata z nowym z typowym dla McCarthy'ego mrocznym bohaterem, w której świat jest bezwzględny, zły i okrutny. Mój niekwestionowany numer jeden wśród przeczytanych książek. 
Na koniec wspomnę jeszcze o czterech spośród wielu przeczytanych książek dla dzieci. Te moim zdaniem zasługują na szczególne wyróżnienie:


"Był sobie pies" to powieść której nie muszę zapewne przedstawiać. Opowieść o pieskim życiu pokazana z perspektywy czworonoga. Mądra, zabawna, ucząca empatii do zwierząt i nie tylko. Dzieciaki ją kochają! 
"Charlie i fabryka czekolady" to klasyka. Powieść - dekalog dla dzieci i rodziców. Książka pokazująca drobne prawdy, ludzkie przywary, dziecięce słabostki i rodziców czasami "pustych jak orzechy".     
"Mój tata jest olbrzymem" niezwykle zabawna książeczka, uśmiałam się do łez. Zresztą nie tylko ja, mój syn również. Głównymi bohaterami jest kilkuletni Misiek i jego największy bohater - tata. Wspaniała książka o "męskich" rodzinnych relacjach. Lekka, łatwa i przyjemna. 
"Syberyjskie przygody Chmurki" to historia, która wydarzyła się naprawdę o której nie sposób zapomnieć. Chmurka to dziewczynka, która wraz z innymi kobietami z rodziny została zesłana na Sybir. Wstrząsająca historia pokazana oczami małej dziewczynki w tak ujmujący sposób jak mogłoby ją opowiedzieć tylko dziecko. Pomimo tragicznej historii jest to nadal książka dla dzieci.

Tak w ogromnym skrócie wyglądał mój czytelniczy rok. Miałam dużo szczęścia, bo książki, na które natrafiłam to w ogromnej większości bardzo dobre pozycje. 
Moja lista na 2018 rok jest jeszcze otwarta. Kilka książek już kupiłam, kilka jeszcze zamierzam kupić, nad paroma się waham.
Nie planuję ile książek przeczytam. Mam tylko nadzieję, że będę miała wystarczająco czasu na chwilę z lekturą czego zarówno sobie jak i Wam wszystkim, sympatykom czytania życzę!

2 komentarze:

  1. Co miało na celu porównanie statystyk czytelnictwa ze statystykami grania w gry komputerowe? Czy granie w gry to gorszy rodzaj rozrywki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zestawiłam ze sobą wyniki czytelnictwa z wynikami grania w gry komputerowe żeby pokazać jak ogromna jest różnica między jednym i drugim. Przyznam, że mnie bardziej zaskoczyła nie dysproporcja, bo tej oczywiście się spodziewałam, ale raczej to, że prawie 70% zbadanych osób spędza wolny czas przed komputerem lub smartfonem. Wcale przy tym nie uważam, że to gorszy rodzaj rozrywki. Nie podejmuję się nawet próby porównywania ze sobą obu bo to jakbym rozważała nad wyższością wtorku nad środą - zupełnie bez sensu.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...