Szukaj na tym blogu

piątek, 30 września 2016

WŁASNY WARZYWNIK

WŁASNY WARZYWNIK

Gdy zakładałam kilka lat temu ogród, wiedziałam, że oprócz funkcji rekreacyjnej musi spełniać również funkcje praktyczne. Dlatego też w moim ogrodzie znalazło się miejsce dla drzewek i krzewów owocowych, winorośli oraz dla warzywnika.
Po raz pierwszy warzywnik założyłam trzy lata temu. 
Wcześniej samodzielnie nie uprawiałam warzyw. Wiedziałam jedno - nie chcę stosować żadnych chemicznych oprysków i chcę żeby był ładny. Niestety dla mnie ta druga funkcja jest bardzo ważna. Dlatego też wymyśliłam, że oprócz warzyw w moim warzywniku muszą znaleźć się również kwiaty. Odpowiednie kwiaty w warzywniku spełniają bardzo pożyteczne funkcje. Wysiałam więc aksamitkę, która odstrasza mączliki, nicienie i stonkę ziemniaczaną, nasturcję, która z kolei odstrasza mszyce i ślimaki oraz cynie, które niczego nie odstraszają, ale są cudne i kojarzą mi się z ogródkiem mojej babci.
Zaczęłam czytać na temat upraw współrzędnych o pozytywnym i negatywnym sąsiedztwie roślin i oddziaływań ochronnych w uprawie. Chciałam zasadzić tylko warzywa, które są łatwe w uprawie aby się specjalnie nie zrazić w przypadku niepowodzenia. 
Oto jakie informacje na temat pozytywnego i negatywnego sąsiedztwa roślin znalazłam w fachowej literaturze i czego się trzymałam:
 
ROŚLINA
ODDZIAŁYWANIA DODATNIE
ODDZIAŁYWANIA UJEMNE
BURAK
CEBULA, CZOSNEK
KOPER, OGÓREK
POMIDOR, POR
RZODKIEWKA
SAŁATA,SELER
MARCHEW
CEBULA
BURAK, KAPUSTA
KOPER, MARCHEW
OGÓREK,PIETRUSZKA
POMIDOR, POR
RZODKIEWKA
SAŁATA, KAPUSTA
GROCH
FASOLA
CZOSNEK
BURAK, POMIDOR
SAŁATA, SELER
FASOLA
KAPUSTA
MARCHEW
CEBULA, KOPER
POMIDOR, SAŁATA
RZODKIEWKA
SZCZYPIOREK
BURAK
KAPUSTA
OGÓREK
BURAK, CEBULA
POMIDOR
PIETRUSZKA
CEBULA, POMIDOR
RZODKIEWKA
SELER,SZCZYPIOREK
SAŁATA
POR
BURAK, CEBULA
KOPER, MARCHEW
POMIDORY, SAŁATA
SELER

SAŁATA
BURAK, CEBULA
CZOSNEK, KAPUSTA
MARCHEW, OGÓREK
POMIDOR, POR
RZODKIEWKA
PIETRUSZKA
SELER
BURAK, CZOSNEK
KAPUSTA, KOPER
PIETRUSZKA,OGÓREK
POMIDOR, POR

Moje zasady przełożone z fachowej literatury:
  1. Marchewki siać obok cebuli i z daleka od buraków i kapusty
  2. Seler między porem i pietruszką
  3. Pietruszka z daleka od sałaty a ogórki od pomidorów
  4. Koperek wciskać wszędzie gdzie się da ale z daleka od pomidorów
  5. Obok grządki z truskawkami powciskać czosnek, bo chroni przed atakami grzybów
 SCHEMAT MOJEGO WARZYWNIKA:
 Tak wyglądał mój warzywnik w drugiej połowie maja:



 A tak na początku sierpnia:

Mam nadzieję, że moje doświadczenie komuś się przyda przy zakładaniu własnego ogródka warzywnego. 
O zaletach nie będę pisała, bo są oczywiste. Wadą a może raczej pewnym minusikiem posiadania kawałka ziemi przeznaczonego pod uprawę warzyw jest to, że pochłania mnóstwo czasu - zwłaszcza, gdy roślinki jeszcze nie wschodzą lub są małe. Potem jest już lepiej, ale zdecydowanie polecam dla osób, które mają trochę więcej czasu lub mają większą niż ja tolerancję na chwasty:)
 

5 komentarzy:

  1. Brawo, warzywnik wygląda imponująco. Kierowałam się podobnymi zasadami, jak Ty, przy swoim warzywniku. Też szukałam pomocy w literaturze i wybrałam najłatwiejsze warzywa, bo nie miałam pojęcia o uprawie warzyw.
    A nasturcja nie odstrasza mszyc, ona je przyciąga, a tym samym odciąga od cennych dla nas warzyw.Przynajmniej tak jest u mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa z ust mojego OGRODOWEGO GURU:) Z nasturcjami jest tak jak piszesz - mszyce je uwielbiają!

      Usuń
  2. Dziękuję za miłe słowa. Pracy przy warzywniku przyznam jest sporo, ale przyjemność ogromna!

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda to na prawdę świetnie. nigdy nie zastanawiałam sie nad tym aby mieć własny warzywnik,. ale musze przyznać, że Twój post mnie trochę do tego natchnął. Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę:) Polecam serdecznie każdemu, kto ma kawałek ogrodu i czasu.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...